Råt for usødet

Kender I det? Nogle gange har man bare brug at rase lidt ud. Liste alle de ting op, der irriterer en allermest og så bare… Poste det på sin blog!

Her er så lige et par af de ting, jeg har undret mig over/ er blevet forarget over/ har dannet mig en mening om den seneste tid.

  1. Grotesk STORE biler på vejene  

København er verdens bedste cykel-by. Det har vi bl.a. Morten Kabel at takke for. Men selv med etabelringen af nye super-cykelstier og flere steder med tilladt højresving, er der stadig ét element, der til stadighed og i stigende grad gør det utroligt usikkert at færdes som cyklist – Bilerne! Så mens Simon Emil Ammitzbøll prøver at overbevise os om, at alle danskere kører i “Grotesk små!” biler, og at en større model, vil være til gavn ikke bare for komforten men for sikkerheden, så vil jeg bare lige komme med et forsigtigt…  NOT SO MUCH!

Jeg argumenterer ikke imod, at større biler er mere sikre for dem, der sidder i dem. Det er de uden tvivl. Men for os andre, der prøver at færdes på en lidt sundere og mere miljørigtig måde – og lettere og billigere i øvrigt! – Er de nye, store biler med til at gøre færdslen igennem byen betydeligt mere usikker. Måske især fordi det virker som om, en stor del af de bilister, der kører i dem, ikke selv har nogen fornemmelse af, hvor meget de fylder! Det kan man jo også godt forstå, hvis bilen er ny, og det måske er første gang, de prøver at køre en bil, der er bredere end 1 meter over kølerhjælmen. Men jeg ville virkelig ønske, de kunne tænke over, hvor utrygt det er, når man som lille cyklist bliver klemt helt op mod kantstenen af den bil, der også mente den lige kunne nå at dreje, mens det stadig er grønt. For slet ikke at tale om alle de veje uden cykelstier og med rækker af store, parkerede biler på begge sider af vejen,  hvor cyklister er tvunget ind midt på vejen, sammen med de store biler, der – må jeg igen lige pointere – tydeligvis ikke har nogen fornemmelse af hvor store og utryghedsskabende de er!

At disse megabiler, som nu skal være allemandseje, desuden skal finansieres med penge taget direkte fra mindre bemidlede børnefamilier gør det bestemt ikke bedre! Men sådan er parolen: Nej Magnus og Sofies forældre har måske ikke råd til at købe nye cykler med bedre bremser til deres børn, men til gengæld er der nu en masse velstående mennesker i endnu større biler, der kan køre dem ned.

Var det sat lidt på spidsen? Måske. Men jeg er faktisk også lidt vred.

2. Forbud mod maskering aka burka-forbud.

Jeg er ikke fan af burka og niqab. Men jeg kan ikke med min bedste vilje se, hvad et forbud skal gøre godt for. Bliver der færre burka-klædte kvinder på gaden? Ja, uden tvivl. Løser det problemet med social kontrol? På ingen måde. Er det muligt, at forbuddet endda bare vil gøre livet sværere for de kvinder, der tvinges til at bære den maskerende beklædningsgenstand, og som nu fremover måske ikke engang får lov at forlade deres hjem. Ja helt sikkert.

3. Hetz mod light-sodavand

“Sødemiddel skaber bare en større trang til søde ting”. Sludder og vrøvl! Min egen personlige erfaring er, at et light-produkt tvært imod kan tilfredsstille behovet for noget sødt – bare uden indblanding fra tomme kalorier.

3. Velfærdsmisbrug

“Det er også velfærd, når en almindelig lønmodtager kan få råd til rengøring i hjemmet og en ekstra tur på restaurant.” Ahvafornoget?!! Jeg er simpelthen rystet over den voldsomme vrangtolkning og misbrug af ordet “velfærd”, der pludselig er blevet gængs i debatten om, hvad de offentlige midler skal bruges på. Da vi grundlagde den moderne velfærdsstat tilbage i 30’erne var det mig bekendt ud fra en solidarisk tanke om at spinde et sikkerhedsnet ud under os alle sammen. Det kom ud fra erkendelsen af, at vi alle kan risikere at blive syge og skulle på hospitalet, at vi alle bliver gamle og får brug for hjælp, og at en del af os i mellemtiden får børn, der skal i skole. Havde vi dengang etableret og defineret vores velfærd ud fra tanken “flere penge til luksus i dagligdagen”, var der jo aldrig blevet bygget hverken sygehuse, plejehjem eller skoler.

4. Landbrugs-lobbyisternes alt for små sko

Organisationen Landbrug og Fødevarer føler sig såret over, at Coop’s medlemsblad Samvirke skriver, at der er giftrester i fødevarer, der ikke er dyrket økologisk, og at de desuden på forsiden af bladet har en kanin iført giftmaske til at spise en skål salat. Jeg forstår simpelthen ikke problemet! Alle os, der ikke har råd til at købe udelukkende økologisk, vi ved da udmærket godt, at der er rester af sprøjtegift i vores tomater. Vi er da ikke dumme. Vi er fattige, ja. Og vi dør lidt tidligere end andre, men dumme er vi ikke. Dem der køber bur-æg, går da heller ikke rundt med en illusion om, at hønsene har haft det godt! Der er ingen interesseorganisationer, der bryder sig om, når journalister skriver noget, der går imod deres interesse. Fair nok. Men lige præcis de der landbrugs-foreninger er godt nok nogle klynkehoveder. Så hvad kan jeg sige… Tag en stråforkortet tudekiks, den er helt sikkert ikke skadelig hverken for miljøet eller den menneskelige organisme! Eller…

Det var så lige de fem ting, jeg kunne finde på at brokke mig over i dag. Næste gang lover jeg, jeg nok skal skrive noget lidt mere opbyggeligt. Måske vil jeg endda skrive om noget, der gør mig glad. Fitness fx! Og alle mine skønne medlemmer = Jer! 😀

PS. Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det er meningen, man skal kunne “trække” sådan en peel off maske af! Nogen, der kan fortælle mig, hvad det er, jeg gør forkert?!

samvirke_oktober2017_samlet_0_0

Leave a comment